Töltsd le most!

 

INGYENES MINIKÖNYV!

 

A hormonműködés befolyásolása természetes úton

Töltsd le itt: Hormonműködés befolyásolása

Adatkezelés

Az oldal használatával elfogadod az Adatkezelési szabályzatban írtakat. 
A szabályzatot itt tudod elolvasni: 
Adatkezelési szabályzat

Navigáció

Szavazás

Mióta próbálsz teherbe esni?:
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti

Mi bújkál a meddőség hátterében?

Az, hogy egy selejt vagyok, haszontalan, mert nem tudok eleget tenni a legalapvetőbb női feladatnak, az anyaságnak – gondolja ilyenkor a meddőségi problémákkal küszködő nő. Ha Te is ezt gondolod magadról, vagy csak valaha is megfordult a fejedben ilyesmi, kérlek, hogy gyorsan felejtsd el. Nemhogy nem vagy selejt, hanem épp az ellenkezője igaz. Túl tökéletes a szervezeted. Olyan tényezőket is figyelembe vesz, amelyekről Neked eszedbe sem jutna, hogy pont az akadályozza meg a várandósság létrejöttét. Nézzük meg közösen, hogy a Te tökéletes szervezted milyen információk alapján határozza el, hogy most nem alkalmas az idő arra, hogy anya légy. Meg fogsz lepődni.

Tisztázatlan eredetű meddőség

 

A meddőségi problémákkal küzdő nőket két csoportra osztják az orvosok. Az egyik csoportba azok kerülnek, akiknél sikerül valamilyen szervi vagy hormonális okot találni, amelyre rá lehet fogni: nos hölgyem, ezért nem sikerül.

A másik csoportba az úgynevezett tisztázatlan eredetű meddőséggel küszködők kerülnek, akiknél az orvostudomány semmit sem talál, a baba mégsem jön  össze. Ilyenkor az orvosok általában azt tanácsolják a párnak, hogy törődjenek bele, hogy nem lehet gyerekük. Majd egy-két év múlva váratlanul kopogtat a gólya. Hogy lehetséges ez?! Mégsem csak a testünk szabályozza a szaporodást?

A várandósság feltételei

Dehogynem. Csak túl jól végzi a dolgát. Felméri a körülményeket, és ha valamit nem talál rendben, akkor nem „engedélyezi” a magzat megfoganását, kihordását.  Milyen feltételek teljesülését várja egy leendő anyuka szervezete?

  • Legyen elegendő minőségű és mennyiségű táplálék a baba kihordására és megszületése után a táplálására (szoptatás).
  • Biztonságos legyen a környezet a baba kihordására és a felnevelésére.

Nézzük először a táplálkozás és a várandósság közötti összefüggéseket!

Anorexia kontra kövérség

Enni vagy nem enni? Ez itt a kérdés. A mindent kontrolláló és memorizáló szervezeted szempontjából az egészséges egyensúlyra van szükség. Ínséges időkben csökken a termékenység, mert ilyen időszakban mind az anya, mind pedig a baba veszélynek lenne kitéve. Ha nem eszel eleget, ne adj isten fogyózol, vagy esetleg anorexiás vagy, fennáll a veszélye, hogy a szervezeted felfüggeszti normál női tevékenységét, és megszűnik a peteérés. Nyilván nem véletlen, hogy pont manapság ilyen sok a meddőségi problémákkal küzdő nő, amikor épp a karcsúság divatját éljük. Pedig ahhoz, hogy beköltözzön a pocaklakó, legalább 20 % zsírtartalommal kell rendelkeznie a testednek. Ha nagyon vékony vagy, akkor tehát segíthet egy kis hízókúra. Miért fontos ez? Mert a testednek a zsírszövet jelzi hormonális úton, hogy elegendő a táplálék a baba kihordásához.

A másik oldal a jelentős túlsúly. Ez szintén megboríthatja a hormonháztartás egyensúlyát, mert ilyenkor megnő az ösztrogén hormon mennyisége a szervezetben. Ilyenkor nyilván az ellenkező módszerre, némi fogyásra van szükség, és így elkerülhetőek lehetnek a sokkal drasztikusabb hormonális beavatkozások.

Biztonság

Térjünk át a másik feltételre, amelynek szintén teljesülnie kell a várandóssághoz. Ez a bonyolultabb témakör. Biztonság, bizalom. Ezek a meddőség lelki okainak a kulcsszavai. Ha ezek nincsenek, valószínűleg hiába álmodozol egy kisbabáról. Mi nők ilyenek vagyunk, ezt el kell fogadnod, még akkor is, ha a felszínen rettentő öntudatosnak és emancipáltnak tűnsz is: szükségünk van a testi, lelki, anyagi, párkapcsolati biztonságra. Ezeket részletezem egy kicsit, hogy érthetőbb legyen, mire gondolok.

Testi biztonság

Háború idején rengeteg nőnek megszűnik a havi ciklusa. Így védekezik a szervezet a gyermekáldás ellen, mert a veszélyes környezet nem kedvez a baba kihordásának és felnevelésének. Manapság nem nagyon vannak háborúk (legalábbis nálunk nincsenek, csak a világ többi részén), de a szervezeted az őt érő stressz hatásokra ugyanúgy reagál, mert a lényeg ugyanaz: nincs biztonságban a leendő utód. Stressz pedig bőven ér Téged, mert manapság mindenen idegeskedünk. Ha nem jön a busz, és elkésünk a munkahelyről, ha a főnök ok nélkül behívat, ha a párunk mobilja hosszú ideig ki van kapcsolva, ha jön egy újabb számla, ha kevesebbet adnak vissza a boltban, és még hosszan lehetne sorolni. (Persze azért még nem kell bezárkóznod a lakásba, hogy így menekülj a mindennapi stressztől, léteznek stresszoldó technikák – lásd lejjebb.)

Gyakran megkapom a nagyszülőktől,  hogy milyen jó dolga van a mai fiataloknak, régen nekik még szombaton is dolgozniuk kellett, kézzel kellett mosni a pelenkát, stb. Igen, ez így van. Viszont nekik nem kellett idegeskedniük a munkahelyük megléte miatt, mert szinte mindenkinek „nyugdíjas” állása volt. Nyugodtan vállalhattak gyereket, és mikor visszamentek dolgozni, megvolt a helyük a cégnél. Nem úgy, mint manapság, amikor a felvételi beszélgetésen le kell tagadni,  hogy gyereket szeretnél. Nem kellett megküzdeniük a törtető kollégákkal, biztos volt a jövedelmük, és a párkapcsolatok gyakran végződtek házassággal, és a házasságok pedig nem végződtek szinte törvényszerűen válással. Van tehát bőven kihívás a mai korban, amivel együtt jár a stresszhormon szint gyakori megemelkedése. Ez vészhelyzetet jelez a szervezetednek, és a tested gátolja a szaporodási funkciókat.

Ugyanilyen vészhelyzet-effektust idéz elő a túlzásba vitt sportolás. Az üzenet ugyanaz, mint háború idején: menekülni kell, nem szabad gyereket vállalni. Mi minősül túlzásba vitt sportolásnak? Ami nagyon megterheli a szervezetedet. Napi fél óra testmozgás semmiképpen sem megterhelő, sőt szükséges a sok ülés ellensúlyozásához. (A testmozgás és a meddőség összefüggéséről bővebben Termékenységnövelő tornák című cikkben olvashatsz.)

Mi az, amit Te tehetsz önmagadért a fentiekkel kapcsolatban?

Lehetőség szerint kerüld a stresszhelyzeteket, illetve csökkentsd az ezekből adódó stresszhatásokat.

  • A stresszhatások csökkentésében sokat segíthetnek Neked a Bach-virágesszenciák, amelyek nem gyógyszerek, így az erre vonatkozó ajánlások szerint akár várandósság alatt is szedheted őket. A virágesszenciákból akár önállóan is tudsz választani számodra megfelelőt. Egy üvegcse sokáig elég, és nem igényel túl nagy befektetést. Bővebb információt itt találsz a Bach-cseppekről: Öngyógyítás virágokkal.
  • Szintén javíthatnak a közérzeteden a homeopátiás alkati szerek, amelyek ismét nem minősülnek gyógyszernek. Az alkati szered kiválasztásához azonban homeopátiás orvos közreműködésére van szükséged, tehát komolyabb anyagi vonzata van. Erről itt olvashatsz bővebben: Homeopátiás segítség gyógyszerek helyett.
  • Oldják a stresszt a különböző mozgásformák is, mert a szervezeted ilyenkor boldogsághormont termel. Nem szabad azonban túlzásba vinni a sportolást. Szerencsére számos olyan mozgásforma létezik, amely akár a ciszták eltüntetésére is alkalmas, illetve egyéb nőgyógyászati gondok is megoldódhatnak a torna közben, ráadásul nem is olyan megterhelő. Ilyen például a jóga, az Aviva-torna, vagy az Arwen-torna. (Ha még nem hallottál róluk, olvass utána itt: Termékenységnövelő tornák.)
  • Érdemes időt szakítani a meditációra, mert pihentet és feltölt energiával. Rengeteg fajta meditáció létezik, könyv, videó és hanghordozó formájában. Az  interneten is rábukkanhatsz számos ingyenes meditációs oldalra, mp3 formájú, ingyen letölthető vezetett meditációra, csak írd be a Google-ba, hogy „letölthető meditáció”.
  • A meditációra gondolva mindenki Buddhát látja maga előtt lótuszülésben a földön. Neked azonban nem feltétlenül kell a gondolataidba mélyedve üldögélned, ha számodra ez nem elfogadható, kivitelezhető. Minden olyan tevékenység gyakorlatilag meditáció, ami  monoton, motorikus mozgást igényel, „kiüríti” az agyadat, és megszabadít a napi gondoktól, feledteti a problémáidat. Meditációnak számíthat tehát akár a biciklizés, a lovaglás, a festegetés, a főzés, vagy a takarítás, attól függően, hogy számodra éppen mi jelenti a kikapcsolódást.A legfontosabb, hogy lecsendesítsd az elmédet, és ne „agyalj” közben. Ne csak magadat kapcsold ki,  hanem a telefont is, hogy senki ne zavarjon. A lényeg, hogy rátalálj a Neked megfelelő, kikapcsolódást adó relaxációs tevékenységre, amely által a jelenben vagy, és nem a múlton vagy a jövőn töprengsz, és természetesen rendszeresen szakíts rá időt.
  • Nem tűnhet fontosnak, de hidd el, hogy az: figyelj rá,  hogy mindig rendszeresen egyél, és főleg igyál, mert ezek elodázása szintén stresszessé tehet. Nagyon fontos, hogy a nap folyamán egyenletesen elosztva, rendszeresen fogyassz  el legalább másfél liter folyadékot, ami lehetőleg víz legyen. 

Párkapcsolati biztonság

Sok nő hiszi azt magáról,  hogy meddő, mert az adott párkapcsolatában nem esik teherbe. Aztán jön egy új kapcsolat, és vele együtt a gyermekáldás. Mi ennek az oka?

Az,  hogy nekünk nőknek a párkapcsolati biztonság nagyon fontos. Leegyszerűsítve: ahhoz, hogy várandósak legyünk, meg kell bíznunk leendő gyermekünk apjában. Minden téren! Nem csak anyagilag, erkölcsileg, hanem a kapcsolatunk minden egyes szintjén.

Nem biztos, hogy ezt tudatosan is átgondolod, amikor gyermeket tervezel, de a várandósság és később a gyermeknevelés idején szükséged lesz a partneredre. Tudatosan vagy nem tudatosan, de rá akarsz, rá kell támaszkodnod. Neki kell megteremteni az anyagi biztonságot, amíg a kisbabádat szoptatod, ellátod, neveled. A gyerek apjának kell erősnek lennie, és támaszt nyújtania a számodra a nehéz helyzetekben, amiből pedig azért akad bőven: fogzás, láz, betegeskedés, hiszti, stb.

Ez talán most kiszolgáltatott állapotnak tűnhet a számodra, de amint megszületik a kisbabád, természetesnek érzed majd a helyzetet, mert Te az anyai ösztönöktől hajtva (és ezek mindenkiben megvannak, és azonnal előtörnek) csak a babával akarsz majd foglalkozni.

Ha úgy érzed, hogy a kapcsolatod nem áll elég erős alapokon mindehhez, akkor elképzelhető, hogy ez az oka a meddőségi problémáidnak. Vigyázz, ismételten hangsúlyoznám, valószínűleg eszedbe sem jut ezt tudatosan végiggondolni, a tudat alattid azonban már rég számba vette, milyenek is lennének a körülményeitek a babával, ha a jelenlegi párod lenne a baba édesapja. Érdemes tehát ezúttal tudatosan is átgondolnod a helyzetedet: biztonságban éreznéd magad a jelenlegi pároddal és a leendő kisbabáddal mind anyagilag, mind pedig lelkileg? Ha nem vagy benne száz százalékig biztos, akár meg is lehet a válasz, miért késik a gólya.

Az is lehet,  hogy teljesen biztos vagy abban, hogy minden rendben van a párkapcsolatodban, tudat alatt azonban rejtett félelmekkel birkózol. Például felmerül benned, hogy állapotosan a párod csúnyának talál majd, ne adj’ Isten megcsal. Esetleg félsz,  hogy a szülés/szoptatás során/után elhidegül tőled. Vagy elgondolkozol azon, hogy esetleg rosszul reagál majd az éjszakai gyereksírásra. Talán nem vagy biztos abban, hogy fel tudja majd vállalni az apa szerepet, és minden egyéb kötelezettséget, ami ezzel jár. Bármilyen apróságnak tűnő, hasonló dolog okozhat nálad meddőségi problémákat.

Egyéb lelki akadályok

…és akkor még nem értünk a lelki akadályok végére. Nekünk nőknek rettentő érzékeny lelkünk van. Sok-sok apró emlék bujkálhat benned, akár csak egy mondat valaki szüléssel kapcsolatos beszámolójából, amely tudat alatt Nálad szüléssel kapcsolatos félelmeket okoz.
Lehet, hogy apa esetleg anya nélkül nőttél fel, vagy teljes családban ugyan, de nem kaptál elegendő szeretetet, és úgy érzed, nincs meg a megfelelő szülői mintád ahhoz, hogy felneveld a gyermekedet.

Vagy talán csak viszonylag későn vállalkozol a gyermekáldásra, és úgy gondolod, hogy nehezen tudnád feladni a már kialakult szokásaidat, a kényelmes életedet egy baba kedvéért, és valószínűleg szégyelled is magad az ilyen jellegű gondolataid miatt. (Ne tedd, hidd el, nagyon sok nő gondolja ugyanezt! Ettől még valószínűleg nagyon jó Anya leszel, aki nagyon fogja szeretni a gyermekét. Minden változás félelmet vált ki az emberben, ez természetes. Csak a tudatosabb spirituális szinten élő emberek azok, akik tudják, hogy a változás jó, mert a változás maga az élet. Ezért nem félnek a változásoktól, hanem örömmel fogadják azokat. De egy „hétköznapi” halandó igenis fél a gyermekvállalástól. Én is féltem, mégis meghoztam ezt a döntést, és már tudom, hogy nagyon jól tettem, imádom a kisfiamat.  )

Érdekes, de a saját gyermekkori emlékeid, traumáid is jelentős szerepet játszhatnak a meddőségedben. Előfordulhat, hogy sokat bántottak gyermekkorodban a kortársaid és már előre félted a gyermeked a hasonló helyzetektől. Így tudat alatt esetleg azt gondolod, jobb neki, ha meg sem születik erre a világra.

Mit tehetsz Te magadért a fentiekkel kapcsolatban?

A fenti esetek nagy részében nem tudatosan hárítod a terhességet, az akadályok a tudatalattidban vannak. A megoldás az, ha ezeket a rejtett félelmeket a felszínre hozod, és szembenézel velük, ezáltal megszűnik a gátló hatásuk. Ebben pszichológus, vagy kineziológus lehet a segítségedre.
Párkapcsolati problémák esetén érdemes lehet párkapcsolati tanácsadóhoz fordulnotok.

Kicsit furcsán fog hangzani, főleg azoknak, akik esetleg mereven elutasítják a spirituálisabb témákat, de a Tarot-kártya használata is segíthet felszínre hozni a terhességet gátló gondolataidat. A hiedelmekkel ellentétben ugyanis a Tarot-kártya elsősorban nem jóslásra való, hanem önismereti eszköz. Hosszú és bonyolult lenne itt kifejteni a használat módját, és a kártyák értelmezését, ez egy külön nagy témakör, és nem is az „én asztalom”, egyenlőre én is még csak tanulom. De ha felkeltettem az érdeklődésedet, akkor érdemes ellátogatnod az Önismeret.net web oldalra, ahol ingyenes online tarot tanfolyamon vehetsz részt.

Szüléssel kapcsolatos félelmek esetén amennyiben az anyagi helyzeted megengedi, érdemes elmenned egy újjászületés transzlégzésre. Elmehetsz csoportos transzlégzésre, de kérhetsz egyedi időpontot is, az utóbbi azonban drágább. A transzlégzés során – mint ahogy a neve is mutatja – transzállapotba kerülsz, és újjáélheted a születésed körülményeit.  Nem hipnózisról van szó, ne ijedj meg!   Ez egy vezetett légzés-terápia, amely során végig biztonságban, és tudatodnál vagy, mégis újra át tudod élni a születésed körülményeit. Amellett, hogy fantasztikus tapasztalat, a születési élményed feloldása jótékony hatással lesz a további életedre. Oldódnak az érzelmi blokkjaid, megváltozhat a szexualitáshoz való viszonyod (természetesen pozitív irányba), és elmúlnak a szüléssel kapcsolatos esetleges félelmeid. Én Szerec Timi transzperszonális légzésterapeutánál voltam transzlégzésen, az általa tartott terápiákról, tanfolyamokról, órákról a Saraswati web oldalon tudhatsz meg többet.

Rengeteg pszichés oka lehet tehát a meddőségnek, és ezek feldolgozására, megszüntetésére érdemes időt fordítanod, mert hosszú távon megtérül a befektetett energia.

Nem csak a várandósságig kell eljutnod. Ahhoz, hogy egészséges lelkivilágú, gyönyörű gyermeked legyen, jól kell  érezned magad a bőrödben. A kisbabád ugyanis a pocakodban mindent érez majd, amit Te érzel, és minden gondolatodat „hallja” majd. (Ezt azóta tudom, mióta átéltem transzlégzésben a saját magzati koromat és a születésemet.)

A születése után is megmarad ez a „láthatatlan köldökzsinór” köztetek, így ezen a téren nagy a felelősséged. A gyermek első három éve teljesen az édesanyjáról szól. Ha az Anya rosszkedvű, bánatos, a baba is az. Ha viszont nyugodt és jókedvű, a kicsi is kiegyensúlyozott. Persze jönnek-mennek a frontok, elkezdődnek a fogzási fájdalmak, amelyek miatt időnként nyűgös lehet a kicsikéd, de ezt is viszonylag könnyedén viseli, ha Te nyugodt maradsz, és látja, hogy szilárd támaszt nyújtasz neki. Ezért a legfontosabb teendőd a gyerek első három évére, hogy sokat foglalkozz a baba mellett saját magaddal is, mert csak akkor tudod a gyermekedet is boldoggá tenni, ha Te is az vagy.

Érdemes tehát még a várandósságod előtt megszabadulnod minél több félelmedtől, pszichés gátadtól, hogy csodálatos élményként élhesd meg a pocakos létedet, és megszületését követően a kisbabáddal kettesben töltött hosszú hónapokat.
 

Szeghy Krisztina
Családsegítő konzulens, pszichológiai mentor

További információk rólam, és az általam vezetett Babahívogató Programról

Babahívogató Program - hogy mielőbb jöjjön a baba

Közvetlen elérhetőségeim: 
20/255-62-69
szeghykrisztina [at] gmail [dot] com

 


 

Hiánypótló könyv!

HOGY JÖJJÖN A BABA!

 

Igen, engem is érdekel, miben segíthet nekem ez a könyv!

IDE KATTINTVA MEG IS NÉZEM!

Belépés

Legyél velünk itt is