Töltsd le most!

 

INGYENES MINIKÖNYV!

 

A hormonműködés befolyásolása természetes úton

Töltsd le itt: Hormonműködés befolyásolása

Navigáció

Szavazás

Mióta próbálsz teherbe esni?:
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti

Cukoréhség és felborult hormonegyensúly

A nők többsége imádja az édességeket. Sajnos én is. Nem mellékesen azért, mert egy szelet csoki, vagy süti elfogyasztása után megemelkedik a szerotonin-szintem, hétköznapiasan szólva elárasztanak a „boldogsághormonok". A másik előnyös tulajdonságuk, hogy csökkentik az éhségérzetet. Biztosan veled is előfordult már, hogy a munkahelyi ebéd helyett csak egy túró rudit tudtál bedobni, mert határidőre kellett végezned a munkáddal. Ilyenkor a cukortartalmú élelmiszer egy pillanat alatt „rendbe rakta” a vércukor szintedet, és képes voltál éhen halás nélkül tovább pörögni. Nem utolsósorban pedig azért bírjuk a cukros dolgokat, mert finomak, és számtalan ínycsiklandó formában – sütemények, torták, csokik – a rendelkezésünkre állnak.

És amért nem szabadna szeretnünk őket…

A cukor sajna az egyik legkárosabb élelmiszerünk. Amellett, hogy gyorsítja a szervezetünk öregedését, ráadásul rombolja az egészségünket is.

Hogyan öregít? Először is emeli a szervezetünkben a szabad gyökök szintjét, amelyek köztudottan öregedést gyorsító hatásúak. Emellett a cukor hozzátapad a bőrünk rugalmasságát biztosító kollagén fehérjékhez, amitől azok megkeményednek, mi pedig ráncosodni kezdünk.

Rontja az immunrendszerünk védekezőképességét is. Kísérletek igazolják, hogy egy-egy fehérvérsejtünk cukor fogyasztás után csak tizedannyi mikrobát tud elpusztítani, mint cukorfogyasztás előtt.

Cukoréhség

Az ember már régen is nagyon szerette a cukrot, csak akkor még mézet és édes gyümölcsöket fogyasztott. A probléma akkor kezdődött, amikor az ipar elkezdte termelni a finomított cukrot. Az elmúlt 150 évben a világ cukortermelése 1,5 millió tonnáról 70 millió tonnára nőtt! Nyilván ezzel párhuzamosan a cukorfogyasztásunk is megnövekedett. Ma egy átlagos magyar ember évi kb. 36 kg finomított cukrot fogyaszt. Ebbe nem csak a sütikék és tortácskák számítanak bele. Mivel teljesen édes-íz függők lettünk, az ipar próbál mindent cukorral dúsítani, ezzel alakítva ki függőségi viszonyt az adott élelmiszerhez. Az ipar trükközésének hála tehát rengeteg élelmiszerből kerül cukor a szervezetünkbe.

Márpedig minél több cukrot fogyasztunk, annál többet kívánunk. Erős túlzással élve hasonló helyzetbe kerül az ember, mintha drogos lenne, csak itt az elvonási tünetek „cukoréhségben” nyilvánulnak meg. Ilyenkor érezzük azt, hogy „ha nem kapok azonnal valami édességet, nem tudom mit csinálok!”. A cukor azért ilyen speciális, függőséget okozó élelmiszer, mert a fogyasztását követően nem kell különösebben emésztgetni, hamar energiává alakul. De ez egy csapda. A gyors felszívódás hatására ugyanis a szervezetünk több inzulint kezd termelni, ennek következtében pedig a cukor hamar eltűnik a véráramból, és a testünk újra gyorsan „lemerül”. Elfáradunk, és megint megéhezünk. Az agyunk pedig – mivel rögzült benne, hogy a legutóbbi cukros élelmiszer hatására milyen gyorsan feltöltődött a testünk energiával – további cukortartalmú ételek fogyasztását követeli tőlünk. Ez van: ránk tör a kontrollálhatatlan cukoréhség.

Hormonellenes

Na de mi köze a cukor-témának a termékenységi problémákhoz? Ennek a cikknek nem inkább egy diétás oldalon lenne a helye?! A legkevésbé sem. Kísérletekkel igazolták ugyanis, hogy a finomított cukor erőteljesen összezavarhatja a női hormonrendszert. 

Az általunk elfogyasztott cukrot a májunk zsírrá alakítja, és a felesleget a szervezetünk zsírszövetként tárolja. A cukor zsírrá alakításának folyamata blokkolja az SHBG gént, ami kontrollálja a tesztoszteron és az ösztrogén mennyiségét a vérben. A szervezetben tehát túlzott cukorfogyasztás hatására az ösztrogén hormonok finom egyensúlya felborul. Ez hosszú távon PCOS-t, méhrákot vagy akár meddőséget okozhat. Hát ezért fontos legyőzni a babát tervezőknek a cukoréhséget.

Hogyan kezdjünk hozzá?

Első lépésként próbáljuk folyamatosan csökkenteni a szervezetünkbe bekerülő cukormennyiséget. Ehhez nem elég a sütikről lemondani. A kutatások szerint ugyanis a szervezetünkbe kerülő cukroknak mindössze 30 %-a származik édességekből, a többi pedig rejtett forrásból. Akármit vásárolunk, mindig ellenőrizzük a cukortartalmat, amely néha fedőnevek alatt fut: dextróz, maltóz, glükóz, kukoricaszirup, vagy malátakivonat. Ha a termék cukortartalma 20 g-nál magasabb, akkor egyértelműen magas cukortartalmúnak minősül!

A cél, hogy a cukortartalmú ételek bevitelét a lehető legkevesebbre csökkentsd. Körülbelül két hét szükséges ahhoz, hogy a szervezeted megszokja a csökkentett cukor bevitelt, és ne kívánd többé a cukros ételeket. Ez a közérzetedre is előnyösen hat majd. Mivel elszoksz az édességfogyasztáshoz kapcsolódó szerotoninhullámtól, sokkal kevésbé lesz ingadozó a hangulatod, és kevésbé lehetnek depressziós hullámvölgyeid.

Édesség helyett fogyassz csirkehúst és tejtermékeket, mert ezek a cukorral ellentétes hatást váltanak ki a szervezetedben: stabilizálják a vércukorszintedet.

Egyél gyakrabban, és kevesebbet. Ennek köszönhetően a vércukrod viszonylag egyenletes szintre áll be, és nem tör rád az édességek iránti olthatatlan vágy.

Ha mégis támadna a cukoréhség, kezdj el gyorsan mozogni. Fuss néhány kört, mert ez megnöveli a „boldogsághormon” mennyiségét a szervezetedben, így csökken a cukor iránti szenvedélyed.

Előfordulhat, hogy ez sem segít. Akkor cukor helyett inkább egyél egy kis gyümölcsöt. Ugyan abban is van cukor, de a gyümölcscukor kevésbé gyorsan szívódik fel, mint a finomított cukor, ezért kiegyensúlyozottabb lesz a vércukorszinted.

Amennyiben végképp képtelen vagy ellenállni egy tortaszelet csábításának, akkor legalább ne éhgyomorra, hanem desszertként fogyaszd. Így kisebb lesz az inzulinkiáramlás a testedben, és nem terheled meg annyira a szervezetedet.

Szeghy Krisztina
pszichológiai mentor, családsegítő konzulens

További információk rólam, és az általam végzett Babahívogató Programról: 

Babahívogató Program - hogy mielőbb jöjjön a baba

Közvetlen elérhetőségeim: 
20/255-62-69
szeghykrisztina [at] gmail [dot] com

Hiánypótló könyv!

HOGY JÖJJÖN A BABA!

 

Igen, engem is érdekel, miben segíthet nekem ez a könyv!

IDE KATTINTVA MEG IS NÉZEM!

Belépés

Legyél velünk itt is